19.11.2024
Aloita uuden Eräluvat.fi-palvelun käyttö luomalla asiakastili
Eräluvat.fi-sivusto ja Eräluvat-verkkokauppa ovat uudistuneet ja yhdistyneet. Uudistuksen myötä vanhat asiakastilit ovat poistuneet käytöstä, eikä aiemmin ostettuja lupia pääse enää katsomaan. Maksetut luvat ovat kuitenkin voimassa normaalisti. Maksetuista tilauksista lähtee aina vahvistussähköposti asiakkaalle, eli tosite ostetusta luvasta on useimmiten jo hyvässä tallessa.
Mahdollisissa ongelmatilanteissa voit olla yhteydessä Eräluvat-asiakaspalveluun: 020 69 2424 (arkisin klo 9–15) tai eraluvat@metsa.fi.
Ennen ensimmäistä ostosta uudessa Eräluvat.fi:ssä kannattaa luoda asiakastili, sillä silloin voit varata lupia sekä tupia ja maksaa ne myöhemmin. Kaikki tilauksesi näkyvät asiakastililläsi.
Katso tästä lupien tulevat myyntipäivät.
Uusi sovellus tuo eräkohteet kartalle
Myös Eräluvat-sovellus uudistuu samassa yhteydessä. Uudessa sovelluksessa näet Metsähallituksen lupa-alueet, tuvat ja reitit kartalla. Sovelluksesta pääset myös hankkimaan luvat sinua kiinnostaville kohteille.
Vanha sovellus on poistunut sovelluskaupoista, mutta mikäli sovellus on ladattuna puhelimeesi, voit nähdä aiemmin hankkimasi luvat sovelluksesta niin kauan, kuin sinun ei tarvitse kirjautua sisään uudelleen. Sovelluksen käyttäminen on vaatinut Eräluvat-asiakastilin, jotka on poistunut uudistuksen myötä.
Vastauksia yleisimpiin kysymyksiin
Miksi emme siirtäneet asiakastilejä uuteen palveluun?
Vaikka vanhojen asiakastilien poistuminen aiheuttaa vaivaa osalla asiakkaistamme, on ns. puhtaalta pöydältä aloittaminen monessa mielessä sekä asiakkaan että Eräluvat.fi-palvelun etu.
Monet asiakastileistä eivät olleet enää aidosti käytössä. Tietosuojaperiaatteiden mukaisesti käyttämättömät asiakastilit tulee poistaa. Myöskään tuoreempien asiakastilien siirtäminen sellaisenaan uuteen palveluun ei olisi tietosuojan näkökulmasta ollut sopivaa, vaan uudistuksen yhteydessä on hyvä varmistaa asiakkaan suostumus uuden palvelun käyttämiseen.
Palvelu on muuttunut uudistuksessa paljon. Uuden asiakastilin luomisen yhteydessä asiakkaat pääsevätkin hyväksymään uudet ehdot ja tekemään valintoja myös sen suhteen, millaisia markkinointiviestejä ja uutiskirjeitä he meiltä saavat. Näin asiakastietomme on jatkossa laadukkaampaa ja asiakkailla markkinointiluvat kunnossa ja palvelun ehdot tiedossa.
Miksi emme siirtäneet aiemmin tehtyjä tilauksia uusille, samalla sähköpostiosoitteella luoduille asiakastileille?
Tällaisen siirron kustannukset olisivat olleet korkeat suhteessa saavutettuun etuun. Asiakastili ei ole ainoa paikka, jossa maksettu lupa on nähtävillä. Jokaisesta maksetusta tilauksesta on lähtenyt sähköpostivahvistus tilaajalle. Lisäksi metsästäjät näkevät lupansa Oma riista -sovelluksesta, mikäli he ovat antaneet metsästäjänumeronsa luvan ostamisen yhteydessä. Kalastonhoitomaksun vuodeksi maksaneet ovat saaneet kalakortin Suomu-lehden mukana postitse.
Mitä jos minulla ei ole lupatositetta tallessa?
Ongelmatilanteissa voit olla yhteydessä Erälupien asiakaspalveluun: 020 69 2424 (arkisin klo 9–15), eraluvat@metsa.fi.
Mitä jos minulla ei ole lupatositetta tallessa ja tapaan erätarkastajan?
Metsähallituksen erätarkastajat voivat poikkeustapauksessa tarkistaa luvan voimassaolon asiakkaan henkilötiedoilla.