Tupien varausehdot
Metsähallituksen Luontopalvelujen varaus- ja vuokratupien, varauskammien, saunojen, varaustuli- ja telttapaikkojen, leirialueiden sekä muiden tilojen varausehdot.
Voimassa 19.11.2024 alkaen.
1. Soveltuminen
Näitä varausehtoja sovelletaan asiakkaan (vuokralaisena) ja Metsähallituksen (vuokranantajana ja palveluntarjoajana) väliseen sopimussuhteeseen vuokrakohteen (varaus- ja vuokratuvat, varauskammit, saunat, varaustelttapaikat, leirialueet sekä muut tilat) varaamisesta ja käyttämisestä. Varaus- ja vuokratupien sekä varauskammien varaus katsotaan yhdeksi varaukseksi, vaikka se koostuisikin useisiin eri kohteisiin ja pidemmälle ajanjaksolle tehdyistä varauksista. Varausehdot astuvat voimaan heti varauksen tekohetkellä ja niitä sovelletaan asiakkaan ja Metsähallituksen väliseen sopimussuhteeseen.
2. Hyväksyminen
Tekemällä varauksen asiakas vakuuttaa tutustuneensa näihin varausehtoihin ja hyväksyy nämä varausehdot.
Tilaaja eli asiakas hyväksyy näiden ehtojen lisäksi Eräluvat.fi-verkkopalvelun hankinta- ja peruutusehdot.
3. Varaaminen
Varaus tehdään ensisijaisesti verkkovarauksena Eräluvat.fi-verkkopalvelussa. Varauksen yhteydessä voi halutessaan luoda itselleen asiakastilin, jolloin maksun voi maksaa vasta eräpäivänä. Varauksen voi tehdä myös Luontopalvelujen asiakaspalvelun kautta. Asiakkaan on oltava täysi-ikäinen. Asiakkaan tekemä varaus on sitova.
Tilausvahvistuksen mukana asiakas saa tiedon avaimesta sekä muuta tarpeellista tietoa.
4. Maksu ja maksuehdot
Koko varaus maksetaan kerralla. Varausmaksu on maksettava eräpäivään mennessä. Eräpäivä on 14 vrk ennen varauksen alkua. Mikäli varauksen alkuun on alle 14 vrk tai et kirjaudu asiakastilille, varaus on maksettava heti. Verkkopalvelussa kirjautuneena ja asiakaspalvelun kautta tehdyt varaukset, joissa maksulinkki, peruuntuvat automaattisesti, ellei niitä makseta eräpäivään mennessä. Asiakaspalvelun kautta tehty laskulla maksettava varaus ei peruunnu automaattisesti.
Hinnat sisältävät kulloinkin voimassa olevan arvonlisäveron. Oikeus hinnanmuutoksiin pidätetään.
Metsähallituksesta annetun lain (234/2016) 24 §:n mukaan julkisiin hallintotehtäviin liittyvien suoritteiden maksujen määräämisestä, viivästyskorosta, maksujen perinnästä ja toimivallasta maksuista päätettäessä säädetään valtion maksuperustelaissa (150/1992).
5. Peruutus tai muutokset
Peruutus katsotaan tapahtuneeksi sillä hetkellä, jolloin tieto peruutuksesta on tullut Metsähallitukselle. Asiakaspalveluun saapunut peruutus katsotaan saapuneeksi silloin, kun se on Metsähallituksen käytettävissä asiakaspalvelun aukioloaikana vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Jos sähköinen viesti on saapunut Metsähallituksen asiakaspalveluun aukioloajan jälkeen, katsotaan peruutus saapuneeksi seuraavana aukiolopäivänä.
5.1 Maksamaton varaus
Maksamattoman tilauksen voi peruuttaa ennen eräpäivää ilman käsittelykuluja.
Asiakaspalvelun kautta tilatun, maksulinkillä maksettavan tilauksen voi perua asiakaspalvelun kautta. Sama koskee Eräluvat.fi-verkkopalvelussa itsepalveluna tehtyä tilausta. Molemmat voi perua myös verkkopalvelun asiakastilin kautta, mikäli tilaus on yhdistetty olemassa olevaan asiakastiliin. Mikäli tilausta ei makseta, se peruuntuu automaattisesti eräpäivän jälkeen.
Asiakaspalvelun kautta tilatun, laskulla maksettavan tilauksen voi perua ainoastaan Luontopalvelujen asiakaspalvelun kautta. Laskun maksamatta jättäminen ei ole peruutus. Mikäli laskua ei ole maksukehotuksesta huolimatta maksettu, lasku siirtyy perintätoimiston hoidettavaksi.
Metsähallituksesta annetun lain (234/2016) 24 §:n nojalla maksu Metsähallituksen julkisoikeudellisesta suoritteesta on suoraan ulosottokelpoinen. Sen perimisestä säädetään verojen ja maksujen täytäntöönpanosta annetussa laissa (706/2007).
5.2 Maksettu varaus
Maksetun varauksen voi perua viimeistään 14 vrk ennen varauksen alkua olemalla yhteydessä Luontopalvelujen asiakaspalveluun.
Mikäli asiakas peruuttaa maksetun varauksen alle 14 vrk ennen varauksen alkua, palautetaan asiakkaan suorittama maksu vain ylivoimaisen esteen (force majeure) -vuoksi (esim. asiakkaan tai hänen läheisensä äkillisen sairauden, tapaturman tai kuolemantapauksen johdosta). Sääolosuhteet eivät oikeuta maksun palautukseen. Sairauden ja tapaturman kohdalla Metsähallitukselle on lähetettävä lääkärintodistus 14 vrk:n kuluessa peruutuksesta asiakaspalvelun ilmoittamaan osoitteeseen. Alle 30 euron (sis. alv) rahanpalautuksia ei tehdä.
Mikäli edellä mainituista syistä johtuva peruutus tapahtuu varausaikana, varausmaksua ei makseta takaisin.
6. Metsähallituksen oikeus peruuttaa varaus
Mikäli kyseessä on ylivoimainen este (force majeure), voi Metsähallitus perua varauksen. Tällöin asiakas saa maksamansa varausmaksun takaisin kokonaisuudessaan. Asiakkaalle ei kuitenkaan korvata muita kuluja, joita on mahdollisesti syntynyt irtisanotun varaussopimuksen vuoksi.
Metsähallituksella on oikeus peruuttaa varaus, mikäli asiakas ei ole maksanut varauslaskuaan eräpäivään mennessä. Asiakas joutuu kuitenkin maksamaan varauslaskunsa kokonaisuudessaan.
Metsähallitus pidättää oikeuden perua asiakkaan varauksen, mikäli asiakas ei ole aiemmissa varauksissa noudattanut vuokrakohteissa annettuja ohjeita tai on rikkonut vuokrakohteiden käyttöä koskevaa sopimusta.
7. Avaimet
Asiakas saa kohteen avaimiin liittyvät ohjeet varausvahvistuksen yhteydessä. Asiakas palauttaa varaamansa tuvan tai muun vuokrakohteen avaimen ohjeiden mukaisesti välittömästi varauksen päätyttyä. Asiakkaan tulee noudattaa varausvahvistuksen yhteydessä annettuja avaimen käyttöohjeita. Ohjeiden laiminlyönnistä tai noudattamatta jättämisestä peritään 150 euron palvelumaksu ja lisäksi laskuun lisätään huoltokäynnin kulut (sis. alv).
8. Oleskelu vuokrakohteessa
Asiakkaalla on varausaikana käyttöoikeus varaamansa tuvan tai saunan varustukseen sekä varauksensa mukaisiin petipaikkoihin tai käyttöoikeus varaamansa muuhun tilaan. Asiakkaalla tulee olla mukanaan maksukuitti ja tupavarausvahvistus, joilla hän voi osoittaa varauksensa ja sen maksamisen. Asiakkaan tulee varautua näyttämään varausvahvistus ja maksukuitti Metsähallituksen henkilökunnalle tai valvontaviranomaisille.
Tuvissa on huomioitava muut tuvan käyttäjät ja taattava kaikille nukkumisrauha kello 23–06. Asiakas vastaa omalta osaltaan tuvan ja sen pihapiirin siisteydestä. Asiakas on velvollinen tuomaan omat jätteensä pois vuokrakohteesta. Tupakointi ja häiritsevä alkoholinkäyttö vuokrakohteissa on kielletty. Lemmikkieläimistä on vuokrakohdekohtaiset säännöt. Mikäli vuokrakohde jätetään epäsiistiin kuntoon, Metsähallituksella on oikeus siivota kohde asiakkaan jäljiltä ja laskuttaa tästä syntyneet kulut asiakkaalta.
Vuokrausvuorokausi on pääsääntöisesti kello 14.00–12.00. Joillain kohteilla voi olla poikkeava vuokra-ajankohta ja tämä ilmoitetaan aina kohdekohtaisesti.
9. Metsästys- ja kalastusluvat
Varaus- ja vuokratuvan tai muun tilan vuokraaminen ei takaa metsästys- tai kalastusoikeutta (lupaa) vuokrakohteelle tai sen läheisyydessä mahdollisesti sijaitsevalle Metsähallituksen metsästys- tai kalastuslupa-alueelle. Metsähallituksen alueille tarvittavat metsästys- ja/tai kalastusluvat tulee AINA hankkia erikseen esim. Eräluvat.fi-verkkopalvelun kautta.
10. Vahinkojen korvaukset
Asiakas on velvollinen korvaamaan Metsähallitukselle vahingon, jonka hän on aiheuttanut varaamalleen kohteelle, sen irtaimistolle tai pihapiirille, mutta myös vahingon, joka aiheutuu Metsähallitukselle asiakkaan aiheuttamasta kolmannen osapuolen kärsimästä vahingosta tai kohteen käytön estymisestä.
11. Huomautukset ja valitukset
Mahdolliset huomautukset ja valitukset ehtoihin liittyen on aina tehtävä viivytyksettä suoraan Metsähallitukselle. Mikäli tämä ei ole mahdollista tai asiaan ei saada tyydyttävää ratkaisua tai siihen liittyy korvausvaatimus, tulee valitus lähettää kuukauden kuluessa varauksen päättymisestä kirjallisesti osoitteeseen: Metsähallitus, Asiakaspalaute, PL 80, 00521 Helsinki. Metsähallitus varaa palautteiden käsittelyyn kahden viikon käsittelyajan.
12. Erimielisyydet ja niiden ratkaiseminen
Sopimusta koskevat erimielisyydet pyritään ratkaisemaan osapuolten välisin neuvotteluin. Jos asiakas ja Metsähallitus eivät pääse yhteisymmärrykseen, voi asiakas olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (kkv.fi). Asiakas voi halutessaan saattaa riita-asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Viime kädessä sopimukseen kohdistuvat erimielisyydet ratkaistaan Helsingin käräjäoikeudessa.
13. Muuta huomioitavaa
Tuville on verkkosivuilla tai muutoin ilmoitettu tietty majoituskapasiteetti eli vuodepaikkojen määrä, jota ei saa ylittää.
Metsähallitus ei ole velvollinen korvaamaan luonnonolosuhteista, kuten hyönteisistä, myyristä ja hiiristä tai odottamattomista säänvaihteluista asiakkaalle mahdollisesti aiheutuvaa haittaa tai vahinkoa.