Hoppa till innehåll
Eräluvat.fi logo
Företagare Aktuellt Kontaktuppgifter
Sök på webbplatsen

Bokningsvillkor för stugor

Villkor för bokning av Forststyrelsens Naturtjänsters reserverings- och hyresstugor, reserveringskåtor, bastur, eld- och tältplatser, lägerområden samt andra lokaler.

I kraft 19.11.2024.

1. Tillämpning

De här bokningsvillkoren tillämpas på avtalsförhållandet mellan kunden (hyresgäst) och Forststyrelsen (hyresvärd och tjänsteleverantör) vid bokning och användning av hyresobjekt (reserverings- och hyresstugor, reserveringskåtor, bastur, eld- och tältplatser, lägerområden samt andra lokaler). Bokning av reserverings- och hyresstugor samt av reserveringskåtor behandlas som en bokning, även när det gäller bokningar av flera olika objekt och för en längre tid. Bokningsvillkoren träder i kraft genast vid bokningstidpunkten och de tillämpas på avtalsförhållandet mellan kunden och Forststyrelsen.

2. Godkännande

Genom att göra en bokning bekräftar kunden att hen tagit del av och godkänner de här bokningsvillkoren.

Utöver dessa villkor godkänner beställaren, dvs. kunden, punkten A. Allmänna villkor i förvärvs- och annulleringsvillkoren i tjänsten Eräluvat.fi.

3. Bokning 

Bokningen görs i första hand som en nätbokning i webbtjänsten Eräluvat.fi. I samband med bokningen kan kunden om hen så önskar skapa ett kundkonto, varvid betalningen kan göras först på förfallodagen. Bokningen kan också göras via Naturtjänsters kundtjänst. Kunden ska vara myndig. Bokningen är bindande.

Med bokningsbekräftelsen får kunden information om nyckeln och annan nödvändig information.

4. Betalning och betalningsvillkor

Hela bokningen betalas på en gång. Bokningsavgiften ska betalas senast på förfallodagen. Förfallodagen är 14 dygn innan bokningen börjar. Om det är mindre än 14 dygn tills bokningen börjar, eller om kunden inte loggar in på kundkontot, ska bokningen betalas genast. Bokningar som gjorts som inloggad i webbutiken och via kundtjänsten, och som har en betalningslänk, avbokas automatiskt om de inte betalas senast på förfallodagen. En bokning som görs via kundtjänsten och som ska betalas mot faktura avbokas inte automatiskt. 

Priserna inkluderar gällande mervärdesskatt. Rätten till prisändringar förbehålls.

Enligt 24 § i lagen om Forststyrelsen (234/2016) finns bestämmelser om fastställande av avgifter för prestationer som hänför sig till skötseln av offentliga förvaltningsuppgifter, dröjsmålsränta, indrivning av avgifter och behörighet att besluta om avgifter i lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992). 

5. Avbokning eller ändringar 

En avbokning anses vara gjord vid den tidpunkt då Forststyrelsen får uppgifter om den. En avbokning som skickats till kundtjänsten anses ha anlänt då Forststyrelsen har tillgång till den i en terminal eller ett informationssystem under kundtjänstens öppettider, så att meddelandet kan behandlas. Om ett e-postmeddelande har anlänt till Forststyrelsens kundtjänst efter öppettiderna anses avbokningen ha anlänt följande dag.

5.1    Obetald bokning

En obetald bokning kan avbokas före förfallodagen utan behandlingsavgift.

En bokning som gjorts via kundtjänsten och som ska betalas via en betalningslänk kan avbokas via kundtjänsten. Detsamma gäller bokningar som gjorts som självbetjäning i webbtjänsten Eräluvat.fi. Båda kan också avbokas via webbtjänstens kundkonto, om bokningen har kopplats till ett befintligt kundkonto. Om bokningen inte betalas kommer den att avbokas automatiskt efter förfallodagen.

En bokning som gjorts via kundtjänsten och som ska betalas mot faktura kan avbokas endast via Naturtjänsters kundtjänst. En utebliven betalning av fakturan är inte en avbokning. Om fakturan trots en betalningsuppmaning inte har betalats överförs den till att skötas av en indrivningsbyrå.

Med stöd av 24 § i lagen om Forststyrelsen (234/2016) är en avgift för Forststyrelsens offentligrättsliga prestationer direkt utsökbar. Bestämmelser om indrivning av avgiften finns i lagen om verkställighet av skatter och avgifter (706/2007).

5.2    Betald bokning

En betald bokning kan avbokas senast 14 dygn innan bokningen börjar genom att kontakta Naturtjänsters kundtjänst.

Om kunden avbokar en betald bokning mindre än 14 dygn innan bokningen börjar, återbetalas den betalda avgiften endast om force majeure föreligger (om kunden eller nära anhörig insjuknar akut, råkar ut för en olycka eller avlider). Väderleksförhållanden berättigar inte till återbetalning av avgiften. Vid insjuknande eller olycka ska ett läkarintyg skickas till Forststyrelsen inom 14 dagar efter avbokningen, till den adress som kundtjänsten uppgett. Summor mindre än 30 euro (inkl. moms) återbetalas inte.

Om en avbokning på grund av en av de ovannämnda orsakerna görs under vistelsen, återbetalas inte bokningsavgiften. 

6. Forststyrelsens rätt till avbokning

Om force majeure föreligger, kan Forststyrelsen upphäva bokningen. Då återbetalas bokningsavgiften i sin helhet till kunden. Kunden ersätts dock inte för andra kostnader som eventuellt har uppkommit på grund av det upphävda bokningsavtalet.

Forststyrelsen har rätt att upphäva en bokning om kunden inte har betalat fakturan för bokningen senast på förfallodagen. Kunden måste ändå betala hela fakturan för bokningen. 

Forststyrelsen förbehåller sig rätten att upphäva kundens bokning om kunden vid tidigare bokningar inte har följt anvisningarna för hyresobjekten eller brutit mot avtalet om användningen av hyresobjekten.

7. Nycklar

Kunden får anvisningar om objektets nycklar i samband med bokningsbekräftelsen. Kunden returnerar nyckeln till den reserverade stugan eller hyresobjektet enligt anvisningarna omedelbart efter att bokningen avslutats. Kunden ska följa de bruksanvisningar för nyckeln som ges i samband med bokningsbekräftelsen. För försummelse eller underlåtenhet att iaktta anvisningarna tas det ut en serviceavgift på hundrafemtio (150) euro och dessutom läggs kostnaderna för servicebesöket (inkl. moms) till fakturan. 

8. Vistelse i hyresobjektet

Kunden har under den bokade perioden rätt att använda den bokade stugan eller bastun inklusive utrustning och de bäddplatser som ingår bokningen, eller en annan bokad lokal. Kunden bör ha med kvitto på betalningen samt bokningsbekräftelse för stugan som intyg över bokningen och betalningen. Kunden bör vara beredd på att uppvisa bokningsbekräftelsen och kvittot på betalningen för Forststyrelsens personal eller tillsynsmyndigheterna. 

I stugorna ska kunden ta hänsyn till andra som använder stugan och ge alla nattro klockan 23–06. Kunden ansvarar för sin del för ordningen i stugan och på gården.  Kunden är skyldig att föra bort sitt eget avfall från hyresobjektet. Rökning och störande bruk av alkohol är förbjudet i hyresobjekten. Varje hyresobjekt har separata regler för sällskapsdjur.  Om hyresobjektet lämnas i ostädat skick har Forststyrelsen rätt att städa objektet och fakturera kunden för kostnaderna för detta.

Ett hyresdygn är i regel kl. 14.00–12.00. Vissa objekt kan ha en avvikande tidpunkt för hyresdygnet och detta meddelas alltid separat för varje objekt.

9. Jakt- och fisketillstånd

Att hyra en reserverings- eller hyresstuga eller en annan lokal garanterar inte kunden rätt att jaga eller fiska (tillstånd) i hyresområdet eller andra närliggande områden som tillhör Forststyrelsen, där det krävs jakt- eller fisketillstånd. Jakt- och/eller fisketillstånd som krävs i Forststyrelsens områden ska ALLTID skaffas separat, t.ex. i webbtjänsten Eräluvat.fi. 

10. Skadeersättningar

Kunden är skyldig att ersätta Forststyrelsen för skada som han eller hon har orsakat ett bokat objekt, dess lösöre eller gårdsplan, men också för skada som orsakas Forststyrelsen till följd av att en annan besökare drabbas eller tjänsten inte kan användas.

11. Anmärkningar och klagomål

Eventuella klagomål i anslutning till villkoren ska alltid utan dröjsmål riktas direkt till Forststyrelsen. Om detta inte är möjligt eller om någon tillfredställande lösning på ärendet inte nås, eller om ett ersättningsyrkande hänför sig till ärendet, ska klagomålet inom en månad efter avslutad vistelse skickas skriftligen till adressen: Forststyrelsen, Kundrespons, PB 80, 00521 Helsingfors. Forststyrelsen reserverar en period på två veckor för behandling av respons. 

12. Meningsskiljaktigheter och lösning av dessa

Meningsskiljaktigheter som gäller avtalet löses i första hand genom förhandlingar mellan parterna. Om kunden och Forststyrelsen inte når en överenskommelse, kan kunden kontakta konsumentrådgivningen (kvv.fi).  Kunden kan om så önskas föra tvistemålet till behandling hos konsumenttvistenämnden. Meningsskiljaktigheter som hänför sig till avtalet avgörs i sista hand i Helsingfors tingsrätt.

13. Övrigt att beakta

En viss kapacitet, det vill säga antal bäddplatser, för stugorna har angetts på webbplatsen eller på annat sätt. Denna kapacitet får inte överstigas.

Forststyrelsen är inte skyldig att ersätta eventuella olägenheter eller skador som orsakas kunden av naturförhållanden, såsom insekter, sorkar och möss eller oförutsägbara väderomslag.

Forststyrelsens logo

Forststyrelsen

PB 80 (Semaforbron 12 C)

00521 Helsingfors

Eräluvat

eraluvat@metsa.fi

+358 20 69 2424 (vardagar kl. 9–15)

0,00 €/min + lna/msa

Följ oss

facebookinstagramtwitteryoutubelinkedin
SuomiEnglishSvenskaDavvisámegiellaAnarâškielâNuõrttsääʹmǩiõll
Respons Användningsvillkor Förvärvs- och annulleringsvillkor Dataskyddsbeskrivning Tillgänglighetsutlåtande